مقالات

لوله کشی ساختمان

تاسیسات لوله کشی جزء مهمی از پروژه های ساخت و ساز است. در انواع ساختمان ها – بدون در نظر گرفتن نوع کاربری ساختمان – لوله کشی ساختمان، اهمیت مجزایی برای پروژه های ساخت و ساز ارائه می دهد. به طور کلی سیستم های لوله کشی در ساختمان با اهداف زیر در پروژه های ساخت و ساز اجرا می شوند:

  • برای تامین آب مصرفی در تمام قسمت ها
  • لوله کشی برای انتقال فاضلاب و پساب در روی سطح زمین
  • سیستم لوله کشی مخصوص دفع فاضلاب به سمت مجرای اصلی فاضلاب یا سپتیک تانک
  • لوله کشی ساختمان برای هدایت آب های سرویس بهداشتی، حمام آشپزخانه و غیره

انواع سیستم های لوله کشی ساختمان

با توجه به کاربرد های فوق، اصول کلی در انتخاب لوله های مناسب برای لوله کشی ساختمان وجود دارد. در همین راستا انواع لوله و اتصالات از جنس های مختلف تولید می شوند که برای هر یک از اهداف فوق، طراحی شده اند. از لوله های فلزی گرفته تا لوله های بتنی، هر یک برای نصب در تاسیسات لوله کشی در ساختمان مناسب هستند.

انواع لوله های مناسب برای لوله کشی ساختمان

  • لوله و اتصالات چدنی
  • انواع لوله و اتصالات پلاستیکی یا لوله های پی وی سی
  • انواع لوله های فولادی گالوانیزه
  • لوله های سیمانی آزبستی
  • لوله های بتنی

لوله و اتصالات چدنی برای لوله کشی ساختمان

لوله و اتصالات چدنی برای لوله کشی ساختمان

لوله و اتصالات چدنی یا لوله های ریخته گری، یکی از انواع لوله های مناسب برای نصب در تاسیسات لوله کشی ساختمان هستند. این لوله ها برای سیستم پساب های ناشی از بارندگی در ساختمان به کار می روند. به طور استاندارد، ابعاد لوله های ریخته گری شامل لوله هایی هستند که طول آنها از ۵/۱ تا ۲ متر متغیر است. ضخامت این لوله ها در ۵ و ۶ میلیمتر قابل دسترسی است. لوله های ریخته گری شده از طریق فناوری قالبگیری تولید می شوند؛ تولید لوله های بدون درز تا حداکثر طول ۳ متر با ضخامت کمتر در صنایع انجام می شود.

لوله و اتصالات پلیمری برای لوله کشی ساختمان

لوله و اتصالات پلیمری برای لوله کشی ساختمان

لوله و اتصالات پلیمری، رایج ترین انواع لوله ها برای تاسیسات ساختمانی هستند. آنچه در بازار از لوله های پلی اتیلن، لوله های upvc و لوله های پلی پروپیلن می شناسیم، دقیقاً شامل لوله و اتصالات پلیمری هستند. هر یک از این لوله ها دارای ویژگی های مکانیکی و فیزیکی خاصی می باشند و برای یک کاربرد مناسب هستند. متداول ترین لوله های پلیمری برای لوله کشی ساختمان، لوله های پی وی سی هستند.

لوله پی وی سی برای لوله کشی ساختمان به منظور انتقال آب سرد مناسب است. لوله های ‏upvc در شرایط دمایی کمتر در مقایسه با لوله های pvc کار می کنند. در مقابل، لوله های CPVC برای شرایط عملیاتی بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتیگراد و با هدف انتقال آب داغ طراحی شده است.

لوله کشی ساختمان که از درون خاک عبور می کند باید ضخامت بیشتری داشته باشد. این لوله ها حمل کننده فاضلاب و پساب ساختمان ها هستند. شرایط دمایی مناسب برای لوله های pvc، کمتر از ۴۵ درجه سانتیگراد است. در دماهای بالاتر، قدرت کششی لوله ها کاهش پیدا می کند.

لوله و اتصالات فولادی گالوانیزه

لوله و اتصالات فولادی گالوانیزه

یکی دیگر از انواع لوله های مورد استفاده در لوله کشی ساختمان، لوله و اتصالات گالوانیزه است. انواع لوله های گالوانیزه با طول و قطر برای کاربردهای لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پوشش محافظ فلز روی که در فرایند گالوانیزاسیون برای فولاد آلیاژی به کار رفته است، سطح لوله ها را در برابر خوردگی محافظت می‌کند. ضخامت این لوله ها معمولاً ۵/۱ میلیمتر است. در برخی موارد، ضخامت ۲ تا ۵/۳ میلیمتری نیز برای کاربردهای سنگین تر تولید می شود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *