مقالات

تفاوت شیر سوزنی (گلوب ولو) با شیر فکله کشویی (گیت ولو)

هنگام انتخاب شیرآلات مناسب برای سیستم موردنظرتان، آگاهی به تفاوت شیر سوزنی و شیر فلکه کشویی بسیار حائز اهمیت است. با این که این دو نوع شیر شبیه به هم هستند، کاربردهای مختلفی دارند. شیر سوزنی می تواند هم برای تنظیم و هم قطع و وصل جریان مورد استفاده قرار گیرد، در حالی که از شیر فلکه کشویی تنها برای قطع و وصل جریان در حالت کاملا باز یا بسته شیر استفاده می شود و زمانی که شیر کشویی در حالت نیمه باز قرار دارد جریان به صورت غیرخطی تغییر می کند که این موضوع می تواند سبب ایجاد لرزش و صدمه دیدن شیر شود.

شیر فلکه کشویی برای حالتی مناسب است که قطع و وصل جریان به صورت مکرر انجام می شود و شیر باید مدام باز و بسته شود (به دلیل افت فشار کم نسبت به شیر سوزنی)، در حالی که شیر سوزنی برای حالت باز، بسته یا نیمه باز برای مدت زمان طولانی نیز مناسب هستند.

شیر سوزنی نسبت به شیر فلکه کشویی و شیر توپی، در حالت کاملا باز، افت فشار قابل توجهی ایجاد می کند که دلیل آن تغیر جهت جریان سیال در درون شیر سوزنی است. تفاوت دیگری که وجود دارد این است که دیسک شیر کشویی نسبت به دیسک شیر سوزنی بیشتر در معرض فرسایش قرار دارد. علاوه بر این موارد، از شیر سوزنی در برخی موارد می توان به عنوان شیر تخلیه فشار (Pressure Relief Valve) یا شیر یکطرفه استفاده کرد. در واقع، یکی از مهم ترین تفاوت های شیر سوزنی و شیر فلکه کشویی این است که شیر کشویی را می توان در هر جهتی نصب و استفاده کرد، اما شیر سوزنی در یک جهت قابلیت عبور دادن جریان را دارد.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *