مقالات

مزایا و معایب شیر صافی

در بخش‌های مختلف صنعت، قسمت خطوط انتقال برخی سیالات دارای حساسیت ویژه‎‌ای نسبت به ذرات خارجی و ذرات حاصل از اکسیداسیون است؛ تا حدی که وجود چنین ذراتی می‌تواند منجر به آسیب خطوط لوله و شیرآلات شود. در چنین شرایطی تصفیه و پالایش سیال می‌تواند طول عمر سیال و تجهیزات را افزایش دهد.

در صورتی که از شیر صافی استفاده نشود، سیستم لوله‌کشی سیال، قطعات و تجهیزات نیاز به پاکسازی در فواصل زمانی کوتاه‌مدت دارد. اما حضور شیر صافی در صنایع مختلف می‌تواند حلال مشکلات باشد. بدون شیر صافی، کارخانه‌ها و صنایع متحمل هزینه‌های بسیار زیاد جهت نگهداری و تمیز کردن قطعات و لوله‌ها از رسوبات و ناخالصی‌ها می‌شوند.

حتی در صورت صرف این هزینه‌ها نیز احتمال خطاهای انسانی مانند تمیز کردن لوله‌ها دیرتر از زمان مورد نیاز هم وجود دارد. طی این مراحل در هر بار می‌تواند منجر به آسیب اتفاقی به قسمتی از سیستم لوله‌کشی شود. این آسیب برای هر صنعت و واحد تولیدی می‌تواند ریسک بالای توقف کار جهت بازسازی آن قطعه را به همراه داشته باشد.
به کمک شیر صافی می‌توان فواصل زمانی پاکسازی لوله و قطعات از رسوبات را افزایش داد. بسیاری از انواع شیر صافی دارای عمر طولانی و مقاومت در برابر پوسیدگی و خوردگی هستند. توری آن‌ها از جنس فولاد زنگ‌نزن و مقاوم به خوردگی بوده و قابلیت تعویض دارند.

همچنین هزینه تعمیر و نگه‌داری این قطعات پایین بوده و قابلیت نصب آسان دارند. این محصولات می‌تواند حجم زیادی از رسوبات به بخش غربال انتقال دهد. با توجه به محیط کاری می‌توان برای جریان عبوری افقی یا عمودی از انواع شیر صافی استفاده کرد.

یکی از ویژگی‌های شیر صافی که می‌تواند در گروه معایب این محصول قرار بگیرد، نیاز آن‌ها به بازدید و پاکسازی دوره‌ای است. در غیر این صورت مواد زائد به مرور انباشته شده و جلوی جریان آزاد سیال را گرفته و باعث افت عملکرد تمام سیستم می‌شود. همچنین در صورتی که سیستم پایپینگ شامل تغییر جهت باشد، سیال عبوری با استفاده از شیر صافی دچار افت فشار خواهد شد. امکان بروز مشکل در اتصالات فلنجی و امکان نشتی در قسمت درزگیر نیز از دیگر معایب شیرهای صافی هستند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *